BuurtSchoolThuis Show - het Cultuurproject Architectuur van OBS De Wilgenhoek











dinsdag 8 februari 2011

Onze buurt in beeld.

Het was maandag weer een drukte van belang op school. Onder leiding van Claire maakten kinderen van groep Rood een prachtige plattegrond van onze buurt.
De Wilgenhoek stond er natuurlijk op, met alle huizen en straten er omheen, en het schoolplein.
De kinderen maakten stoepen
 waarop je heel goed kunt hinkelen.
En het water aan de overkant, met vissen er in. Nooit geweten, dat daar ook haaien zwemmen! Kijk maar uit, als je gaat vissen!

Met groep 4 werden huizen getekend met prachtige glas-in-lood ramen en echte gordijnen. Het zag er zó gezelling uit. Zou je er zelf kunnen wonen? "Nee", antwoordt één van de meisjes. "Want de voordeur is veel te klein. Maar mijn pop kan er wel wonen". Kijk eens hoe hard er gewerkt werd!
















  
 

Groep 5 ging aan de slag met het tekenen van glas-in-lood ramen. Er hingen voorbeelden in de klas. Als je snel klaar wilt zijn, kun je een voorbeeld na-apen. Maar zelf bedenken is veel leuker. Er werden heel mooie ramen gemaakt. Maar let wél op, dat alle loodstukjes goed op elkaar aansluiten, want anders loopt de verf van het ene vakje naar het andere vakje.
 
















"Je kunt eerst een huis tekenen, maar je kunt het ook gewoon bouwen en dan kijken of het is gelukt", vindt één van de kinderen van groep 6, waar spacehuizen werden gebouwd.
Ja, dat mag een architect natuurlijk zelf weten, maar hij loopt dan wél de kans dat hij alles overnieuw moet doen.
Leuk om te zien, dat spacehuizen heel anders zijn dan drijfhuizen.
Is ook logisch, want een drijfhuis drijft, en een spacehuis "speest".
Hopelijk is er genoeg ruimte in de ruimte om al die spacehuizen te laten vliegen!


Wist je, dat je huizen kunt ontwerpen met menselijke vormen? De kinderen van groep 7 weten er alles van! Ze werkten in groepjes. Elk groepje maakte één tekening van deze 'mensenhuizen'. Dan moet je niet alleen goed kunnen tekenen, maar ook goed aan een ander kunnen vertellen wat je wilt. En goed kunnen luisteren. Dus: samenwerken met elkaar. Maar zorg er wél voor, dat je tekening een huis wordt en geen mens. Anders kun je er niet in wonen.
"Zal ik een dak op mijn drijfhuis maken". Als je droog wilt wonen, is dat wel zo handig. En wist je, dat een drijfhuis een tuin kan hebben? De architecten van groep 8 bedachten werkelijk van alles: huizen met terrasjes, tegelpaadjes en zelfs met banken, tafels en badkuipen.
Wat is het toch leuk om architect te zijn: niets moet en alles mag!
 









Zo gonst het project door de hele school.
Een jongen zei: "Ik vind dit het leukste project tot nu toe, want je mag van alles zelf bedenken en bouwen!"

donderdag 3 februari 2011

Je moet maar durven...

... als architect: nieuwe dingen maken die nog niet bestaan. Met materialen werken waar je nog nooit mee gewerkt hebt. En dan maar hopen dat de mensen het mooi vinden, wat je hebt gemaakt.
Dáár hadden de kinderen van groep 6 en 8 vandaag mee te maken.
Ze werkten met pennen, gevuld met zwarte inkt die je met water kunt mengen.
Je krijgt dan een zwart-wit tekening, met allerlei grijze tinten, donkerder en lichter.
Hoe licht of donker het wordt, bepaal je zelf. Of je dik of dun tekent met inkt, en hoeveel water je gebruikt met je penseel.
Zó werkt een architect: je moet vantevoren weten hoe het moet worden. Pas dán kun je aan de slag.
Sommige kinderen vonden het zó spannend, dat ze eerst niet durfden te beginnen met tekenen.
Maar toen ze eenmaal waren begonnen, kwamen ze erachter, dat ze prachtige tekeningen konden maken. Kijk maar naar de foto's.


Ook in groep 4 is met de inktpennen getekend:

Joy

Ruben


In groep 7 hadden de kinderen een workshop drijfhuizen maken.
"Juf, blijft mijn huis drijven?". Ja, dat hangt natuurlijk af van hoe je het bouwt en welk materiaal je gebruikt. Daar moet een architect goed op letten als hij een drijfhuis ontwerpt en bouwt.
"En gaan we een stad van drijfhuizen maken?". Ja, dat kan wel, hoor. We laten de kamer van meester Tom onderlopen met water, en dan leggen we al onze huizen er in (wel even aan meester Tom vragen, natuurlijk).
De huizen werden prachtig. Als je ze hebt gezien op de kijkavond van 17 februari, wil je nog maar één ding: wonen in een drijfhuis.





woensdag 2 februari 2011

Mijn eigen space-huis..

... dát zou fantastisch zijn! In het cultuurproject is werkelijk alles mogelijk, want de kinderen gingen aan de slag om hun eigen space-huis te ontwerpen en te bouwen. "Mag ik mijn eigen space-huis maken?", vroeg één van de kinderen. Ja, dat mag zeker, want een architect mag van alles zelf bedenken.
Er waren prachtige spullen aanwezig waarmee de kinderen hun huis konden bouwen: karton, aluminiumfolie, eierdozen, schuimrubber...
Maar wat moet je doen, wanneer de benzine van je space-huis op is? Kan je dan nog wel vliegen? Gelukkig weten kinderen overal een antwoord op: "Dan ga je gewoon verder op zonne-energie!".
Op de foto zie je hoe druk iedereen bezig was. Sommige kinderen waren al best ver met hun huis. Maar dat laten we nog niet zien. Dat bewaren we voor de tentoonstelling op donderdagavond 17 februari!

De oudere kinderen hebben met plattegronden gewerkt. Op de plattegrond van onze buurt kon je bijvoorbeeld aangeven waar je woont en waar sommige winkels zijn. Het is best belangrijk dat je een plattegrond goed kunt lezen. Anders verdwaal je misschien!

En er waren RITME workshops. De kinderen deden kikkers na die naar school gingen. Iedereen weet vast wel hoe een kikker klinkt. Kijk en luister maar naar dit filmpje:


De kinderen deden kikkers na wanneer ze blij zijn, of verdrietig, of wanneer ze net een goeie mop hadden gehoord. Sommigen konden het nog beter dan de kikkers zelf!
Als je als kikker naar school loopt, hoor je allerlei geluiden: je voetstappen, vooral als je door de plassen stampt. De auto's natuurlijk. En... als het slecht weer is hoor je de regen, en het onweer.
In de workshop waren allerlei mooie instrumenten waarmee de kinderen zelf deze geluiden konden nadoen.
En wist je dat kikkers heel goed Chinese liedjes kunnen zingen? Moet je horen (en kijken) ...

De hoogste toren...

van Haarlem... Dit is 'm! 

De KPN toren. Je hebt 'm vast wel eens gezien vanuit de verte. Maar weet je ook waar de toren staat? Wanneer hij is gebouwd? En hoe hoog de toren is? (Voor de juiste antwoorden zie onder aan deze blog)

De kinderen hebben vandaag allemaal zelf torens gebouwd, met houten Jenga blokken. Wie bouwt er binnen een minuut de hoogste toren, daar ging het om. Het was bloedstollend spannend. De juf zat met haar stopwatch in de hand: "Klaar? Bouwen maar!" In sommige klassen werd er tegen elkaar gespeeld, onder aanmoediging van de rest. In andere klassen gingen de kinderen om de beurt. Alle torens werden opgemeten, behalve die torens die in de laatste seconden omvielen dan. En de winnaar van de klas? Die mag weer tegen de winnaar van een andere klas. Dat wordt uitkijken naar de finale dus, op de slotavond van het project.

Groep 1 geel



Groep 4


Groep 5



Groep 8


Antwoord: De KPN toren staat in de Waarderpolder, naast Ikea, 149 meter hoog, gebouwd in 1968.

dinsdag 1 februari 2011

We zijn begonnen!

Het cultuurproject De BST-show is van start gegaan!
Tijdens de presentaties van Juliette zagen de kinderen dat ons schoolgebouw - dat 80 jaar oud is - er bijna hetzelfde uit ziet als vroeger.
Maar sommige dingen zijn anders.
De kinderen vonden de eerste school-directeur oud. "Maar hij heeft nog wél wat haar", zei één van hen.
En op een oude klassenfoto zaten alle kinderen met de handen op de rug.
In één van de groepen was uitgeprobeerd hoe dat is: de kinderen hielden het wel 10 seconden vol! En schrijven deed je met een 'speer' (kroontjespen).

Verder hebben de kinderen gezien dat je als architect van alles mag bedenken 'wat men niet gewend was'. Je mag alles ontwerpen en bouwen, in allerlei vormen en kleuren.
Wat vonden ze bijvoorbeeld van kubus-huizen die scheef op palen staan? "Wel cool, maar  niet zo handig met ramen lappen!".
Of een huis dat drijft op het water? "Zo'n huis kan niet in brand vliegen!".
En een huis waarmee je kan vliegen! Dat zou fantastisch zijn!
Maar een rijtjeshuis is ook goed, want "daar woon je naast de buurman".

Daarna zijn de kinderen begonnen met het maken van affiches over de BST-show.
Op dit moment zijn ze hier nog druk mee bezig, zoals op de foto's is te zien, maar binnenkort kunnen we de resultaten bewonderen.

Op de website van school is een nieuw artikel opgenomen over het ontstaan en de geschiedenis van ons schoolgebouw. Klik hier om dit artikel te lezen.

maandag 31 januari 2011

3, 2, 1, Start!!!


WAAR OP SCHOOL IS DIT?



Jippie! Vandaag is de aftrap van de BST-show. Het cultuurproject van de Wilgenhoek. Drie weken lang is er op de Wilgenhoek van alles te beleven en te leren over architectuur. Er zijn super leuke workshops waar de kinderen aan gaan meedoen. Er worden spacehuizen gebouwd, drijfhuizen ontworpen, plattegronden gemaakt. Er zijn workshops glas in lood, er komt een speurtocht door de buurt. En in een kijkwijzer leren de kinderen te kijken naar onderdelen van architectuur en bouwen in de buurt. Maar hoe beleef je nu eigenlijk een gebouw of een ruimte? Dat geven de kinderen vorm in muziek en theaterworkshops.

Vergeet niet je wens voor de school in te sturen! Wil jij voortaan door een gouden poort de school binnenkomen? Of liggend les krijgen, dus alle tafels en stoelen de deur uit? Vertel het ons! Vul het JOUW WENS formulier in stop dat in de speciale BSTshowbus bij de hoofdingang.

Succes met de WIE BOUWT DE HOOGSTE TOREN wedstrijd morgen!


VRAAG VAN DE DAG
Wat vind je van het gebouw?

''Beetje oud. Als ik thuis uit mijn raam naar buiten kijk kan ik de toren van de school zien." (Jesse, 11 jaar)
"Leeg van de buitenkant, de kleuren komen er niet goed uit." (Amber, 12 jaar)
"Leuk!" (Sanderijn, 6 jaar)
"Als ik op de Delftlaan langsrijd dan zie ik de school liggen vanuit de auto en dan denk ik: daar zou ik wel op school willen zitten. En dat is nog zo ook!" (Bo, 11 jaar)
"Apart, de buitenkant ziet er scholig uit." (Sanne, 12 jaar)
"Saai! Behalve de tekeningen op de ramen, die fleuren het nog een beetje op." (Tessel, 9 jaar)

woensdag 26 januari 2011

Aftellen!

Nog 4 dagen.......dan start de BSTshow, het cultuurproject van de Wilgenhoek!
Thema: architectuur en erfgoed in de Buurt, op School en Thuis.